الاستشارات الاجتماعية » قضايا بنات » البنات والحب

السلام عليكم.. (أنا مشكلتي غريبة جدا.. في بنت وهي بنت عمي فضلت تجري ورايا وتعمل اي حاجه على شان احبها لمده سنتين لدرجه اني كنت متصور ان مفيش حد ممكن يحبني زيها وللعلم احنا اصحاب اوي وبتحكيلي عن كل حاجه وبتقولي انها ملهاش غيري ومبترتحش لحد غيري وللعلم انا مكنتش بفكر فيها خالص لان شكلها وعودها بصراحه مكنوش بيعجبوني يعني انا كنت مش متصورها ولا فكرت فيها اكتر من صحبه وبنت عم واصلا مجتش في دماغي في يوم من الايام اني ارتبط بيها.
ولما حد كان بيسالني انتا بتحبها كنت بقول اني مش هرتبط بيها ابدا وبرغم كل كلامي كل العيله كانت فاهمه اننا لبعض المهم لما ضيقت الحصار عليه وقالتلي انا عاوزه اعرف راسي من رجليه وارسى على بر لاني بحبها ومتقدرش العب بيها  فكرت في الموضوع بجد ولقيت نفسي بحبها فعلا وهي بتحبني وحسيت اني راض عن نفسي وعن القرار اني ارتبط بيها.
ومن لحظه ما قولتلها انا بحبك في نفس الوقت اتغيرت معايا بشكل ملحوظ اوي ومفتش اكتر من اسبوعين او3 وقالتلي خلينا ولاد عم احسن وطبعا كانت صدمه عمري بس كنت جامد وبارد قدامها اوي وطبعا بعد اسبوع تقريبا من الانهيار التام وبعد ما دموعي نشفت ونسيت دلوقتي انا طبعا بغير عليها وبحبها وهي كمان اكيد لاني متاكد بنسبه كبيره اوي ان مامتها هي الي بعدتها عني لانها كانت رفضاني من زمان بس قالتها متفكرش فيه قبل متحبني اصلا.
وسبب الرفض انها عاوزه تجوزها واحد غني المهم انا طبعا لاني بغير جدااااااا مقدرش اشوفها مرتبطه باحد ابدا  وقررت اني ارتبط قبليها اولا لاني هكون نسيت خالص وثانيا على شان تموت بغيرتها لانها غيوره أووووووي.
المهم ادخل في النقطه اللي عاوز الافاده فيها.. فيه بنت زميله صاحبي وبتحبو بس هوه مش بيفكر يرتبط بيها وهيه بتعزني اوي وانا متأكد من كده  بس المشكله اني شايف انها مناسبه اوي ليه لانها متدينه جدااااا وشكلها حلو وكل حاجه فيها حلوه يعني ده حتى سيدنا محمد قال فظفر بذات الدين وانا مش عارف قراري ده متسرع وناتج لاني خارج من قصه حب فاشله وخسرت بنت عمي كبنت عمي وكصديقه وللعلم احنا كنا صحاب اوي بالشكل ده من حوالي 5 سنين يعني صداقه يتزعل عليها.
طبعا فا انا مش عارف انا متسرع في قراري ده وده ناتج لظروفي  ولا انا مشاعري صادقه وللعلم انا حاسس اني مش متسرع ولا حاجه بس الموضوع اكيد هيبقى صعب عليها ممكن ترفضني على شان انا صاحب اللي بتحبو وانا على فكره مقولتش الكلام ده لاي مخلوق ولا لصحبي كمان فاعمل ايه اقول لصحبي ولا اعمل ايه.
افيدوني ارجوكم بس للعلم انا مش هموت يعني ولا هزعل اوي لو كان الرد اني ابعد عنها لان الموضوع اصلا صعب اوي وكمان في بنت انا بحها جدااااا بس من بعيد لبعيد ودي بالذات لو كلمتها وعرفت شخصيتها اللي معرفش اي حاجه عنها وطلعت كويسه بس كده مش هكون عاوز حاجه تانيه من الدنيا غير البنت دي  بس خد بالك انا مش متأكد من اي حاجه عنها لكن ساره دي حبيبه صحبي أنا واثق فيها أوي مع اني فقدت كتير أوي من ثقتي في الناس بعد موضوعي الاولني ده اذا مكنتش فقدت الثقة في البنات بصفة عامة وشكر وآسف جدااا على الإطالة).

الإجابة
وعليك السلام ياعمرو ورحمة الله وبركاته..
الحقيقة فهمت من رسالتك أنك شاب مؤمن تريد السلامة في تصرفاتك ولمستقبل حياتك، وأنك متشوق لأن تبني حياتك على أساس من الشريعة فبارك الله فيك على هذا الشعور ووفقك لمرضاة ربك.
وأستاذنك لأخبرك بأمر مهم، وآمل منك أن تتحمل ما سأقوله وأن تنظر فيه بعين فاحصة وعقل متنور.. أعني بنظرة المؤمن الذي ارتضى أن يكون تابعا لخير نبي وهو محمد بن عبد الله صلى الله عليه وسلم، الرسول الأكرم الذي نتمنى جميعا أن نلتقي به يوم القيامة وربنا راض عنا لأننا نهجنا نهجه وسرنا على سنته واقتفينا أثره في حياتنا كلها..
أخي العزيز عمرو: لقد بين لنا النبي الكريم صلوات الله وسلامه عليه كيف نبني العش الزوجية، وأكد على أن الظفر بذات الدين فيه الفوز والفلاح بقوله (فاظفر بذات الدين تربت يداك).
ولا شك أن الصفات الأخرى لا تلغى من جمال وحسب ونسب وغير ذلك، غير أن على المرء أن يتجنب من لا تتصف بالدين لأن في ذلك دمار له. وذات الدين أيها الحبيب بالتأكيد تتجنب الاختلاط قدر الطاقة وتتجنب الحديث للأجنبي عنها ولا يمكن أن تجعل من نفسها مبتذلة تعرض نفسها على الشباب بالصورة المبتذلة التي نراها في واقعنا المعاصر وبالصورة التي يقدمها لنا الإعلام من خلال المسلسلات الهابطة وغيرها، بل الملتزمة هي التي تحافظ على الحشمة والعفة وإن رأت شخصا يمكن أن تحلم به زوجا للمستقبل لما فيه من التزام وأدب وحشمة ونجاح وغير ذلك هنا قد تلمح لصديقة أو قريبة إعجابها بسلوك الشخص وأن أية فتاة ملتزمة تأمل في شاب ملتزم مثله...الخ أما ما يحدث في واقعنا، وما يظن البعض أنه طريقة ناجحة لإقامة أسرة مستقرة فهذا ليس من تعاليم شرعنا ولا من توجيهات نبينا الأعظم صلوات الله وسلامه عليه، ولهذا السبب نلاحظ الفشل الذريع في الأسر ومن الفتور والاختلاف والسوء  في العلاقات بين الأزواج الذي غالبا ما ينتهي إلى الطلاق.
عموما الذي أريد أن أهمس به في أذنك أن التي اعتقدت أنك في علاقة حب معها هي في الحقيقة شعور كاذب ولم يبنى الحب يوما بمثل تلك الأفعال والحركات والعلاقات المريبة إنما هي نزوات وطيش نسأل الله أن يعفو عنا جميعا.. ولهذا لا تأسف البتة على ما فاتك بل احمد الله أن أذهبها من طريقك وحاول أن تبحث عن شابة ملتزمة محتشمة ليس عن طريق علاقة مباشرة بل بالسؤال والبحث والتحري عمن عرفت بدينها والتزامها وعقلها جمالها وأن تكون من نفس طبقتك الاجتماعية.
وأما قصة صاحبة صاحبك فلا تؤاخذني أنا مستغرب منك كيف ترضى بالارتباط بفتاة تقول عنها إنها صابحة أحد أصحابك.. وأنها تحبه وتقول إنها حبيبة صاحبك..الخ من الكلام الذي لا يبعث الطمأنينة بأية حال..
ولدي عمرو الحبيب: استخر ربك وادفع بعض أهلك للبحث لك عن إنسانة محتشمة ملتزمة فإن أعجبك شكلها ودينها فاظفر بها واحذر اللقاءات المتكررة والخلوة بها قبل الزواج كما أنبهك إلى أن الخروج مع الفتاة قبل الزواج والسهر وإزالة الرسميات والحواجز كل ذلك له أثر سلبي عقب الزواج على الحياة واستقرارها.. فابدأ كما أمرك الله وابتعد عن السائد في المجتمع لدى شرائح من الناس بل التزم طريق السالكين إلى الجنان تفز برضا الرحمن.. وفقك الله وسدد خطاك أيها المكرم.